Problemen opgelost voor u het weet
Nieuwsoverzicht

Hoe gaat u met wachtwoorden om? 7 handige tips.


vrijdag 18 november 2016

U kunt uw ICT-park zo goed beveiligen als u wilt met ingewikkelde systemen, firewalls, virusscanners, spamfilters, noem maar op. Maar als een kwaadwillend persoon uw wachtwoord weet, hebben al deze zaken geen enkel nut meer. Om uw bedrijf dus optimaal te beschermen is het van belang dat u en uw werknemers goed weten hoe men met wachtwoorden om moet gaan. In dit artikel treft u een aantal handige tips voor het beheren van de wachtwoorden die u gebruikt.

Waarom is goed gebruik van wachtwoorden belangrijk

Alles wat digitaal en online is, kan worden gekraakt. Er bestaat geen volledig veilige oplossing of software. Je zou zeggen dat het dus helemaal niet belangrijk is om een goed wachtwoord te hebben, omdat criminelen toch wel toegang krijgen als ze dat echt willen. Niets is minder waar, want een goed wachtwoord en goede omgang hiermee maakt het inbrekers wel een stuk lastiger. Op deze manier blijft uw bedrijf zo goed mogelijk beschermd.

Wachtwoorden aanmaken

Wat is nu een veilig wachtwoord? Waarschijnlijk herkent u een van de volgende tips wel, omdat veel websites en instanties eisen dat uw wachtwoorden tenminste aan de volgende zaken voldoet. Voor de volledigheid geven wij u nog één keer de vereisten voor het geval u zelf een wachtwoord kunt kiezen bij instanties die geen eisen stellen:

1. Combinatie van tekens
Een veilig wachtwoord begint bij een wachtwoord dat niet gemakkelijk te raden is. Dit betekent dat uw wachtwoord het liefst uit willekeurige tekens moet bestaan met een combinatie van cijfers, letters, hoofdletters en speciale tekens (zoals een van de volgende: !@#$%^&*).

2. Hoe langer hoe beter
De lengte van uw wachtwoord is ook zeer van belang. Niet alleen mensen zullen uw wachtwoord namelijk raden, maar veelal proberen robots dit te doen die het internet afstruinen in de hoop dat ze een wachtwoord goed raden. Deze robotjes proberen elke combinatie van toetsen uit. Hoe langer het wachtwoord, des te langer het duurt om alle combinaties uit te proberen. Hierdoor is de kans dat het robotje vroegtijdig afhaakt groter.

3. Verschillende wachtwoorden
Mocht een wachtwoord door een datalek, een virus of per ongeluk door uw eigen handelen op straat komen te liggen, is het handig als u niet overal hetzelfde wachtwoord gebruikt. Zo is de veiligheid van één van uw accounts maar in het geding en niet gelijk al uw inloggegevens.

Omgang met wachtwoorden

Oke… dat aanmaken van veilige wachtwoorden weten we nu wel. De belangrijkste verbeterpunten voor u en uw bedrijf zitten waarschijnlijk in de omgang met wachtwoorden. Waar bewaart u die talloze toetsencombinaties? Of verstrekt u weleens een wachtwoord aan een collega, bijvoorbeeld als u op vakantie bent? Let u op het volgende:

4. Wachtwoorden uitlenen aan collega’s?
Stel u gaat op vakantie en u verwacht een belangrijk werkmailtje. Wie moet nu uw e-mail afhandelen? Op veel kantoren gebeurt het nog vaak dat mensen wachtwoorden ‘uitlenen’, zodat er gemakkelijk verder gewerkt kan worden. Terwijl dit veel gemakkelijker kan. U kunt namelijk uw mailbox laten delen met de collega of tijdelijk mailtjes laten doorsturen. Veel eenvoudiger en veiliger.

5. Wachtwoorden wijzigen
Hoe vaak moet u uw wachtwoorden wijzigen? Hier is geen stelregel voor, maar het is wel te adviseren dat u eens in de zoveel tijd uw wachtwoorden wijzigt. Bijvoorbeeld ieder kwartaal of elk halfjaar.

6. Wachtwoorden verstrekken aan derden
Met een toenemende hoeveelheid frauduleuze e-mails die de ronde doen, is het steeds lastiger inschatten wie u nu wel en niet kuntvertrouwen. Op de eerste plaats is het van belang dat u schadelijk mail leert herkennen. Vervolgens willen wij u er graag nogmaals op wijzen dat u nóóit uw inloggegevens hoeft te overhandigen aan derden. Niet via de mail, of over de telefoon.

Het is ook handig om schadelijk mail te leren herkennen, zodat u niet inlogt op een nepwebsite, waardoor criminelen uw inloggegevens leren kennen.

7. Wachtwoorden bewaren

Als u aan de bovenstaande tips voldoet, heeft u als het goed is aardig wat wachtwoorden die moeilijk te raden – en lastig te onthouden - zijn. Waar bewaart u deze wachtwoorden nu? Bij veel bedrijven binnen het MKB gebeurt dit nog te vaak op het bekende gele memoblaadje, geplakt op een monitor of bureau. Op deze manier kan men nog steeds heel snel bij uw wachtwoorden komen en heeft u al dat werk voor niks gedaan. Bovendien zijn uw bedrijfsgegevens nog steeds niet veilig.

Een ander veelvoorkomende plek voor het bewaren van wachtwoorden is in een tekstbestand op uw computer. Virussen worden steeds slimmer en leren ook steeds beter uw bestanden te scannen op inhoud, geen goed idee dus.

Hoe sla je een wachtwoord dan wel veilig op? Op internet zijn veel tools te vinden die wachtwoorden op een ‘veilige’ manier voor je opslaan. Bij Pijl solutions zijn we hier geen voorstander van, omdat deze wachtwoorden worden opgeslagen in een onlinedatabase bij een derde partij. Mocht bij deze partij iets misgaan, liggen in één keer al uw gegevens op straat.

De beste manier is volgens ons het bewaren van wachtwoorden op papier, achter slot en grendel óf in een versleuteld bestand op uw computer. Hierdoor heeft alleen u toegang tot uw wachtwoorden óf maakt u het anderen zo moeilijk mogelijk om achter uw gegevens te komen. Ook zijn er wachtwoordtools die uw wachtwoorden lokaal versleuteld op uw PC opslaan. Deze kunnen met één meesterwachtwoord kunnen worden ontgrendeld.

Wat kunt u nog meer doen?

U heeft nu de eerste stap gezet in het beschermen van u en uw bedrijf. U weet hoe u veilig wachtwoorden aanmaakt en beheert. Maar er is nog meer wat u kunt ondernemen om uw bedrijf extra te beschermen;

  1. Breng de kennis die u nu heeft in de praktijk.
  2. Help collega’s ook met het beschermen van uw bedrijf. Stuur dit bericht door.
  3. Ook kunt u Pijl solutions volgen op facebook voor actuele veiligheidsinformatie.
Reacties

Nieuwsbrieven

Algemene Nieuwsbrief #40 Augustus 2021
ICT & Duurzaamheid: Hoe kunnen we samen verduurzamen?

Algemene Nieuwsbrief #39 Juli 2021
Groei door ICT: hoe en waarom?

Cybersecurity Nieuwsbrief #38 April 2021
Cyberrisico's anno 2021 - Dit doet u ertegen! (3 basistips)

Algemene Nieuwsbrief #37 Februari 2021

Windows updates, OneDrive for Business, het nieuwe Microsoft Edge

Algemene Nieuwsbrief #36 November 2020
4G Back-up, De PS-wachtwoordmanager & Zakelijke TV

Algemene Nieuwsbrief #35 September 2020
Een terugblik op Corona, apparatuur video-vergaderen en thuiswerkadvies

Algemene Nieuwsbrief #34 Juni 2020
De King Software Special 

Algemene Nieuwsbrief #33 April 2020
Microsoft 365 & Teams Extra Veilig Internet, Cybercrime en e-mailbeveiliging

Algemene Nieuwsbrief #32 Februari 2020
Beheerde back-upservice van Pijl solutions Voorkom virussen en verlies van bestanden

Algemene Nieuwsbrief #31 December 2019
Hoe veilig is uw website of webshop? Doe nu de scan!

Algemene Nieuwsbrief #30 Oktober 2019
Ontvang nu Tikkie-betalingen met King Krijg sneller betaald en verbeter uw cashflow

Algemene Nieuwsbrief #29 Augustus 2019
Pro Actief Beheer Preventief onderhoud en bewaking van uw IT

Algemene Nieuwsbrief #28 Juni 2019
Inzicht in telefonische communicatie Realtime inzicht met HIP Reporter

Algemene Nieuwsbrief #27 April 2019
Microsoft stopt ondersteuning Windows 7 Ook ondersteuning Windows server 2008 en Exchange 2010 stopt

 

Storingsnieuws

Bent u op zoek naar nieuws over storingen?
Bekijk u dan onze support pagina.

ICT beter inzetten voor uw bedrijf? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!